Психодіагностика - це галузь психологічної науки, а також сфера психологічної практики, яка пов'язана з розробкою і використанням методів розпізнавання психологічних особливостей людини, його діяльності та взаємодії з іншими людьми.
У психології діагностується не хвороба, а психологічна індивідуальність або її окремі характеристики.
Як експериментально-психологічна наука психодіагностика своїм предметом має індивідуальну варіативність психологічних змінних. У цьому психодіагностика схожа з диференціальної психологією. У диференціальної психології ставиться завдання пошуку загальнопсихологічних закономірностей індивідуально зумовленої варіативності психологічних параметрів. Для вирішення цього завдання необхідно надійне, точне виявлення таких параметрів, що і забезпечується психодіагностичними процедурами. У психодіагностичне експерименті єдиної змінної є психологічна характеристика індивідуальності.
Необхідно відзначити наступні відмітні особливості психодіагностики:
по-перше, вона акумулює в собі практично всі психологічне
Психодіагностика є універсальним науковим інструментом, використовується у всіх прикладних галузях психології і безпосередньо на практиці. Як у медицині без психодіагностики неможлива терапія, так і в психології психодіагностика явно чи неявно і передує, і супроводжує, і завершує будь-яка взаємодія психологічної науки з практикою: у педагогіці, при консультуванні, відборі, тренінгу і т.д.;
по-третє, психодіагностика має двосторонній зв'язок з прикладними проблемами, так як історично її виникнення було обумовлено не потребами психологічної науки, а зовнішніми проблемами або запитами практики.
Головна мета сучасної психодіагностики - постановка діагнозу, забезпечує вирішення практичних завдань: допомога у психічному та особистісному розвитку людини, створення умов для проведення прицільної корекційно-розвивальної роботи, вироблення рекомендацій, проведення психотерапевтичних заходів. На реалізацію цієї мети направлено і конструювання психодіагностичних методик.
^ Психодиагностические ситуації та завдання.
Розрізняють ситуацію клієнта і ситуацію експертизи (атестації).
У першій ситуації людина сама звертається за допомогою до психолога,
він охоче йде на співпрацю, намагається виконати інструкції як
можна більш точно, не має свідомих намірів прикрасити себе
або фальсифікувати результати.
У другій ситуації людина знає, що піддається експертизі, ста-
рается витримати «іспит», а для цього цілком усвідомлено контролює
свою поведінку і свої відповіді так, щоб виглядати в максимально виграти-
Ришнов світлі (або добитися своєї мети навіть ціною симуляції відхилений-
ний або розладів).
У ситуації клієнта до діагностичного інструменту можна пред-
являти набагато менш жорсткі вимоги щодо його захищеності
від свідомої фальсифікації, ніж у ситуації експертизи.
Психодіагностичні завдання (і ситуації психодіагностики в це-
лом) можна розрізняти також з точки зору того, хто і як буде викорис-
зовать діагностичні дані та яка відповідальність психодиагноста
у виборі способів втручання в ситуацію обстежуваного.
1. Дані використовуються фахівцями суміжного профілю для по-
становки непсихологічного діагнозу або формулювання адміністра-
тивного рішення.
2. Дані використовуються самим психодиагностом для постановки пси-
хологические діагнозу, хоча втручання в ситуацію обстежуваного
здійснюється іншими фахівцями.
3. Дані використовуються самим психодиагностом для постановки пси-
хологические діагнозу, який служить йому підставою (або для його
колег-психологів) для розробки шляхів психологічного впливу.
4. Діагностичні дані використовуються самим обстежуваним з метою
саморозвитку, корекції поведінки і т.п. У цій ситуації психолог несе
відповідальність за коректність даних, за етичні, деонтологічні
аспекти «діагнозу» і лише частково за те, як цей діагноз буде викорис-
зован клієнтом.
Немає коментарів:
Дописати коментар