суботу, 4 червня 2016 р.

ДИДАКТИЧНІ ІГРИ З МФЕМУ

Дидактичні ігри для дітей на формування елементарних математичних уявлень

Дидактичні ігри для дітей другої молодшої групи (орієнтування в часі)

«Дитячий садок»
Мета: закріпити знання про частини доби.
Матеріал. М'яч.
Зміст. Ведучий починає відразу і кидає м'яч одному з гравців:
Вранці я прийшла в дитячий садок, а повернулася додому . . .
Ми робимо зарядку...
Ми займаємося...
Аналогічно можна проводити гру про пори року.

«Який день тижня»
Мета: розвивати пам'ять при запам'ятовуванні назв і послідовності днів тижня.
Хід гри:
 Вихователь читає дітям чотиривірші, підкріплюючи пальчикової гімнастикою.
Багато різних днів тижня
Птахи нам про них проспівали
У понеділок соловей
Співав, що немає прекрасніше днів

А у вівторок співала пташка-
Жовтобока синиця
Ворон голосно каркнула, що завжди
Найкращим днем була середа

Горобець цвірінькати став
Що в четвер він у ліс літав
Дві голубки воркували
Неділя обговорювали

Пташки дні тижня знають
Нам допомагають запам'ятати

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування у часі)

Дидактична гра «Встигни вчасно»
Мета: Продовжувати закріплювати поняття часу.
Розвивати почуття часу, вчити регулювати свою діяльність у відповідності з часовим інтервалом.
Виховувати допитливість.
Матеріали: матеріали гри «Колумбово яйце», пісочний годинник.
Хід: На столі у вихователя картинкою вниз лежить 10 карток (з гри «Колумбово яйце»)
Діти розбиваються на пари. Вихователь пропонує взяти конверти з розрізаними частинами і зібрати з них картинку за 3 хвилини (показує пісочний годинник). Вихователь перевіряє, чи всі діти встигли виконати завдання, і нагадує про важливість вміння укладатися в заданий час.

Дидактична гра «Тік-так
Мета: Продовжувати вчити визначати форму предметів та їх частин на прикладі макета годин.
Познайомити з годинником, вчити встановлювати час на макеті годинника
Виховувати інтерес до ігор.
Матеріали: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Хід: На столі у вихователя під серветкою різні види годин: будильник, наручні годинники, настінні годинники з зозулею.
Вихователь читає вірш:
Півник
Кукареку-кукареку
Дзвінко півник співає.
Осяяло сонцем річку, в небі хмара пливе.
Прокидайтеся, звірі, птахи!
Беріться за справи.

На траві роса іскриться,
Ніч липнева пройшла.
Як будильник справжній,
Розбудив вас півник.
Розпустив він блискучий хвіст
І розправив гребінець.
Вихователь з'ясовує у дітей, які прилади придумав чоловік для вимірювання часу. (Годинник). Потім знімає серветку з різних видів годин і загадує загадки. Діти показують відгадки.

Щодня о сьомій ранку
Я тріскочу
- Пора вставати! (будильник)

Живе в хатинці різьблений
Весела зозуля.
Вона кує кожну годину
І рано вранці будить нас. (настінні годинники з зозулею)

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (орієнтування в просторі)

Допоможемо повернутися додому Еллі
Завдання: Закріплювати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень на плані, визначати напрямок руху об'єктів, відображати в мові їх просторове положення
Матеріали: Альбомний аркуш із зображенням плану, конверти із завданнями.
Хід: Вихователь нагадує дітям уривок з казки, в якому дівчинка Еллі з одним Тотошкой після урагану потрапила в іншу країну. Вихователь пропонує дітям допомогти їй повернутися додому. Разом з дітьми він розглядає план повернення додому:

3 4
5
1 2

Дорослий звертає увагу дітей на те, що шлях Еллі позначений на плані цифрами, а в групі - конвертами із завданнями. Діти знаходять на плані цифру 1, а в групі - конверт з цифрою 1(В якому розміщений текст з завданням на рахунок).
Потім пропонує знайти на плані цифру 2 і визначити, в якому напрямку треба намалювати стрілку (зліва направо з нижнього лівого кута у нижній правий кут). Діти знаходять в групі конверт з цифрою 2 (із завданням).
Аналогічно діти знаходять конверти з цифрами 3, 4 і 5 малюють стрілки і выполнют завдання послідовно.

Дидактична гра «Пори року»
Мета: Закріплювати уявлення про пори року і місяцях осені.
Матеріали: модель пори року.
Хід: Вихователь показує дітям модель «Пори року»: квадрат, розділений на 4 частини (пори року), забарвлені в червоний, зелений, блакитний і жовтий кольори. Жовтої сектор розділений ще на 3 частини, забарвлені в світло-жовтий, жовтий і жовто-коричневий.
Вихователь запитує у дітей: «Скільки всього пір року? Назвіть їх по порядку. (Показує пори року на моделі, уточнюючи колір.)
Покажіть на модель осінь. На скільки частин поділене цей час року? Як ви думаєте, чому тут 3 частини? Які місяці осені ви знаєте? Останній місяць осені - листопад. Назвіть місяці осені по порядку». (вересень, жовтень, листопад.) Вихователь показує місяці на моделі.

Дидактична гра «Склади тиждень» 
Мета: Закріплювати вміння послідовно називати дні тижня.
Матеріали: Два набори з картками від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: Діти діляться на дві команди по набору карток з цифрами від 1 до 7. Вихователь пропонує дітям вишикуватися в шеренгу, утворюючи тиждень: першим встає дитина, у якого на картці написана цифра 1 (понеділок), другим, у якого на картці - цифра 2 і тд. Потім діти називають дні тижня по порядку і показують картки з цифрами.
Діти під музику за завданням вихователя виконують різні рухи, а по її закінченню строяется в шеренгу, утворюючи тиждень починаючи з вівторка. Потім діти складають тиждень, починаючи з четверга і тд.
Гра повторюється 2-3 рази.
Після виконання кожного завдання діти по черзі називають дні тижня починаючи з заданого дня. За правильно виконане завдання команда отримує зірочку.
В кінці гри підраховується кількість зірочок і визначається переможець.

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (кількість і рахунок)

«На зарядку ставай»
Мета: Вдосконалювати навички лічби в межах 20.
Матеріали: картинки із зображенням мишенят (у 15 мишенят на майках написані цифри)
Хід: На дошці розташовують 20 картинок із зображенням мишенят. У 15 мишенят на майках написані цифри. Вихователь пропонує дітям дати номери іншим спортсменам (від 16 до 20). При цьому вихователь уточнює, яка цифра позначає кількість десятків і одиниць, і разом з дітьми перераховує спортсменів.
Потім зачитує вірш:
Двадцять спортсменів біжать на зарядку,
Але не бажають бігти по порядку.
Останній, трапляється, першим прийде -
Такий от буває неправильний рахунок.
У висновку вихователь пропонує дітям перерахувати спортсменів у зворотному порядку.

«Назви попереднє і наступне число»
Мета: Вчити називати попереднє і наступне число для кожного числа натурального ряду в межах 10
Матеріали: Картки з зображенням кіл (від 1 до 10), набори з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Хід: У кожної дитини картка з зображенням кіл (від 1 до 10) і набір з 10 карток з колами (від 1 до 10).
Вихователь пояснює дітям: «У кожного числа є два сусіда-числа: молодше менше на один, вона стоїть попереду і називається попереднім числом; старше більше на один, вона стоїть попереду і називається наступним числом. Розгляньте свої картки і визначте сусідів числа».
Діти знаходять попереднє і наступні числа до зображеного на картці числа кіл і закривають порожні квадрати карткою з певною кількістю кіл.
Після виконання завдання діти пояснюють: яке число попереднє та наступне до зазначеного числа у низ на картці і чому ці числа стали сусідами.


Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (геометрична форма)

«Майструємо геометричні фігури»
Мета: Розвивати вміння конструювати геометричні фігури за словесним описом і перерахуванню характерних властивостей.
Матеріали: набори рахункових паличок, мотузочки (шнурки)
Хід: Вихователь читає вірші, а діти роблять геометричні фігури з мотузочок і рахункових паличок.
Жили-були два брати:
Трикутник з квадратом.
Старший - квадратний,
Добродушний, приємний.
Молодший - трикутний,
Вічно незадоволений.
Той кричить йому:
- Дивись,
Ти повніше мене і ширше,
У мене кутів лише три,
У тебе ж їх чотири.
Діти з рахункових паличок моделюють квадрати і трикутники, потім називають фігури.
Але настала ніч, і до брата,
Натикаючись на кути,
Молодший лізе злодійкувато
Зрізати старшому кути.
Йдучи, сказав:
- Приємних
Я бажаю тобі снів!
Спати лягав ти квадратом,
А прокинешся без кутів!
Вихователь уточнює у дітей, яка фігура вийде, якщо у квадрата зрізати кути. (Коло). Діти роблять круги з вірьовок.
Але молодший брат ранок
Страшної помсти був не радий.
Подивився - ні квадрата.
Занімів... Стоїть без слів..
Оце так помста. Тепер у брата
Вісім новеньких кутів!
Діти складають восьмикутник. Потім називають всі зроблені геометричні фігури.

«Намалюй квадрат»
Мета: Продовжувати розвивати уявлення про геометричні фігури та вміння замальовувати їх на аркуші паперу в клітинку.
Матеріали: зошитові листи в клітку, прості та кольорові олівці.
Хід: Вихователь загадує дітям загадку:
Чотири є у нас кута,
Чотири сторони.
Всі сторони рівні у нас
І всі кути рівні. (квадрат)
Вихователь пропонує дітям намалювати квадрати різних кольорів і показує послідовність малювання: «Від точки вправо потрібно провести пряму лінію, рівну двом клітинам, вниз провести ще одну пряму лінію, рівну двом клітин, потім вліво ще одну таку ж лінію вгору до вихідної точки. Від верхнього правого кута квадрата вправо треба відрахувати три клітини і намалювати ще один такий же квадрат»
Діти в зошитах від попереднього завдання відчитують вниз чотири клітини, ставлять крапку і малюють квадрати простим олівцем до кінця рядка.
Потім вихователь показує на дошці прийом штрихування квадрата зверху вниз, не відриваючи руки.
Діти заштриховывают квадрати різними кольорами

Дидактичні ігри для дітей підготовчої до школи групи (величина)

«Посадимо їли»
Мета: Вдосконалювати навички визначення величини предметів на око.
Матеріали: лічильні палички, ватман, мальований будиночок і їли.
Хід: Вихователь показує дітям зображення будинку і «садить» біля нього ялина. Потім пропонує дітям підібрати їли такої ж висоти (із запропонованих на таці) для озеленення двору.
Попередньо уточнює: «Як дізнатися висоту їли? (Виміряти). Чим можна зміряти висоту їли? (Паличкою, вона буде умовною мірою). Як ви думаєте, скільки разів вкладеться рахункова паличка у висоті їли?»
Викликаний дитина вимірює висоту їли (без залишку).
Вихователь запитує у дітей: «Чому дорівнює висота їли? (Двом рахунковим паличок). Якої висоти потрібно підібрати їли для озеленення двору? (Висота ялини повинна бути дорівнює двом рахунковим паличкам.)»
Вихователь уточнює правила виміру: «Прикладіть міру до основи їли і відзначте кінець заходи. До цієї точці знову прикладіть міру. І так до кінця їли».
Діти підбирають їли заданої висоти, вимірюючи їх паличкою.
Вибрані їли діти наклеюють навколо будинку на ватман.

«Вирішуємо завдання бабусі Загадушки»
Мета: Продовжувати знайомити з монетами номіналом 1,2,5,10 рублів, їх набором і розміном.
Матеріали: монети гідністю 1,2,5,10 рублів
Хід гри
Вихователь пропонує дітям виконати завдання бабусі Загадушки: «У мене було 10 рублів. На базарі я купила бублик за два рублі. Скільки грошей у мене має залишитися після покупки?»

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в просторі)

Дидактична гра «Малюємо доріжку до ділянки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися в просторі з допомогою умовних позначень і схем.

Хід гри:
 у дітей аркуші паперу із зображенням плану території д\саду (будинок і ділянку д\саду).
Вихователь пропонує дітям допомогти Петрушці знайти дорогу до ділянки і дає вказівки:
- придумайте, як ми будемо позначати напрями руху. (Прямою лінією зі стрілкою)
- покладіть трикутник посередині аркуша
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від прямокутника до трикутника.
- покладіть коло посередині однієї з бічних сторін аркуша (ділянка іншої групи)
Проведіть пряму лінію зі стрілкою від трикутника до кола.
- уточніть подальший напрямок руху до ділянки
- проведіть пряму лінію зі стрілкою від кола до ділянки.
Потім діти по черзі розповідають про напрямок руху від д\саду до ділянки, використовуючи просторові поняття.

Дидактична гра «Лінії та крапки»
Мета: Розвивати вміння орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.
розвивати увагу, розумові операції, уяву.
Обладнання: зошитові листи у велику клітку, кольорові олівці.
Хід гри:
Вихователь роздає аркуші паперу в клітку і олівці і просить дітей прикрасити «килимки для гномів». Потім на дошці кольоровою крейдою проводить лінії зліва направо і зверху вниз, називаючи їх напрямок, і уточнює, Що утворюють лінії (клітинки). Клітинки допомагають розташувати малюнок рівне. В центрі клітинки і на перетині ліній можна поставити крапки. (Показує кілька варіантів) А тепер давайте прикрасимо килимки для гномів з допомогою кольорових ліній, клітинок і точок.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (кількість і рахунок)

«Порахуй правильно»
Мета: вправляти в рахунку предметів за доторку.
Матеріал. Картки з нашитими на них в ряд гудзиками від 2 до 10.
Зміст. Діти, стають ряд, руки тримають за спиною. Ведучий роздає всім по одній картці. За сигналом: «Пішли, пішли» - діти передає один одному зліва направо картки. За сигналом «Стоп!» - перестають передавати картки. Потім ведучий називає числа «2 і 3», а діти, в руках яких картка з такою ж кількістю ґудзиків показують її.
Правила гри. Вважати ґудзики можна тільки за спиною. Якщо дитина помилився, він виходить з гри, її місце займає інша дитина. Гра триває.

«Вважаємо за порядком»
Мета: Закріплювати вміння відповідати на запитання «Скільки?», «Який за рахунком?», «На якому місці?»
Матеріали: віяло
Хід:
 Вихователь показує дітям віяло, що складається з 8 різнокольорових пелюсток і пропонує порахувати їх. Потім звертає увагу на те, що пелюстки різного кольору, і дає завдання порахувати їх по порядку.
Вихователь просить дітей запам'ятати розташування пелюсток і закрити очі. В цей час він прибирає одну пелюстку. Діти закривають очі і визначають, якого пелюстки не вистачає і де він був розташований (який по рахунку).
Гра триває 2-3 рази. щоразу порядок пелюсток відновлюється.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (орієнтування в часі)

«Назви добу»
Мета: Закріплювати уявлення про частини доби (ранок, день, вечір, ніч)
Матеріали: картки з зображенням частин доби.
Хід: Вихователь разом з дітьми з'ясовує, із скількох частин складаються добу, пропонує назвати їх, показати відповідні картинки і викласти їх у правильній послідовності (Ранок, день, вечір, ніч).
Дорослий пропонує скласти добу і називає одну з частин доби. Діти перераховують інші частини доби і показують відповідні картинки. Гра повторюється 2-3 рази.

«Жива тиждень»
Мета: закріплювати вміння послідовно називати дні тижня, визначати, який день тижня сьогодні, який був вчора, якою буде завтра.
Матеріали: картки з цифрами від 1 до 7, музичний супровід.
Хід: У дітей картки з колами (від 1 до 7). За завданням ведучого діти під музику виконують різні рухи. По її закінченні шикуються в ряд у відповідності з кількістю кіл на картці, що позначають дні тижня. Перевірка здійснюється перекличкою. Гра повторюється 2-3 рази зі зміною карток.

Дидактичні ігри для дітей старшої групи (величина)

«Посадимо ялинки в ряд»
Мета: Продовжувати розвивати вміння порівнювати до шести предметів по висоті і розкладати їх в спадаючому і зростаючому порядку, результати порівняння позначати словами: найвищий, нижче, ще нижче... найнижчий (і навпаки).
Матеріали: фігурки ялинок з наростаючою величиною.
Хід: Вихователь пропонує дітям розставити ялинки в ряд, починаючи з найнижчої та закінчуючи найвищою (попередньо діти пригадують правила розкладання предметів). Після виконання завдання діти розповідають про висоті ялинок в ряду.
Потім хлопці вибудовують ялинки у зворотному порядку, починаючи з найвищої, і закінчуючи самою низькою.

«Знайдемо шарфики для Незнайки і Олівця»
Мета: Продовжувати розвивати окомір і вміння знаходити предмети однакової ширини, рівної зразком.
Матеріали: фланелеграф, площинні зображення предметів одягу Незнайки (шарфи однакової довжини і кольору, але різної ширини).
Хід: На дитячих ліжечках й у вихователя на столі розкладені набори шарфиків (по 4 шт.) однакової довжини і кольору, але різної ширини. У дітей по одному шарфику, рівному по ширині одному з чотирьох шарфиків.
Викликаному дитині вихователь пропонує знайти шарфик такої ж ширини серед шарфиків, що лежать на столі, і перевірити правильність вибору шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.

Потім вихователь просить дітей запам'ятати ширину своїх шарфиків і знайти на ліжечках шарфики такої ж ширини. Діти перевіряють правильність виконання завдання шляхом безпосереднього порівняння шарфиків.

Немає коментарів:

Дописати коментар